Monday, August 17, 2009

KONVO@UKM (part 1)

Semalam, aku konvo master di ukm. beberapa pics related:

(finally, being a master of science's holder in mechanical engineering, after 3 years of struggling)

(with colleagues, actually diorg ni junior lg, aku yg paling lama)

(dalam dewan bersejarah, note:dpt dok tepi sekali..siap bole salam2 ngan lecturers yg berarak)


(ambik gambo sendri, since dok sebelah stranger, member tadi dah terputus barisan)


(bunga dari hubby, entah da brape jambak terima dari die..suke bg bunge, anyway like it, thanks so much sayang!)

All in all, semuanya berjalan lancar..sebenonya perasaan xdelah excited sgt masa konvo ni, since ni da 2nd convo yg aku attend dan duration yg lama utk menyiapkan master ni.
Sebenarnya aku suka nak share pengalaman sepanjang hampir 3 tahun aku buat master by research ni, utk dibayangkan betapa mencabar dan berliku nye perjalanan aku semasa itu. Siap dah membayangkan kalu x lulus nak keje apa lepas nih, nak byr gantirugi cemana dsb. Bagi yg da tau (esp. z), kira refresh balik la pengalaman kite:
1) masa register master july. 2005. masa ni lg 2 bulan nak kawen. so, ding dong ding dong kawen apa smue, berlalu je 1 sem yg x beri apa makna pun pd research aku, yg mana stat sem kedua, tekad tuko tajuk baru, SV baru since tajuk asal x bleh nak cope langsung. smpi satu tahap, nak tuko terus mode research ke by course (punye la x tahan pressure research). tp disbbkan polisi uni x kasi masa tu, so tawakal je teruskan research ngan tajuk baru.
2) bermula sem kedua. sem ni lg mencabar, sbb dlm sibuk2 aku mula explore tajuk baru, mcm2 sakit aku ngan kahar dpt. lepas denggi, cikenpox, sakit misteri smpi da mcm2 tukang ubat aku jumpa. dlm sibuk2 aku uruskan semua perkara tu, dptla aku kenal ngan murtadhadi yg mengubati suamiku sehingga die jugalah yg menunjuk ajar research tajuk baru aku ni..syukur kepadaNya kerana jalan ku telah mula dipermudahkan.
3) masuk sem ke3, aku disahkan hamil. rasa bersykur sgt2, kerana inilah ygg dinanti2kan sepanjang kawin. rupanya ada hikmah Tuhan lmbtkan anak ni, dgn mcm2 dugaan penyakit yg aku terima sblm itu. masa ni, sorang lagi colleague masuk, phd candidate dari UTM, Rijal namanya. Dia byk membantu keja2 reserach memandangkan area kitorg hampir sama..rezeki anak agaknya..dpt seorg lg penyuluh jalan.
4) sem 4, berhempas pulas membuat research, dok lab, wat experimen, pungut data, smpi di hujung2 preknen, husband ngan akak dtg tlg buat keje2 lab masa weekend..kesian tgk mak buyung ni bekerja di samping machine injection molding yg sgt besar itu..rasa terharu sgt tgk kesungguhan mereka..smpi berlaku mcm2 peristiwa di lab masa tu (maklumla, keja smpi senja dan kwsn lab dikelilingi bukit bukau hutan). minta extend sem sbb kena cuti 2 bulan bersalin lepas tu.
5) masuk sem 5, dgn tekad membawa anak bersama...sanggup menyewa umah kelamin di asrama sbb x sanggup tggalkan anak (anak pun bf exclusively masa tu). alhamdulillah, menjaga nya adalah mudah masa tu, mungkin dia tau uminye blajo lg masa tu, kesian tgk umi die). dan dihujung sem, writing da siap 60% je..but still kena balik servis dulu sbb uni da panggil.
to be continued...



No comments:

Post a Comment